Facebook
Facebook
SHARE
Google+
http://www.magnussandelin.se/svensk-imam-jublade-over-is-offensiv-i-norra-irak
Follow by Email
RSS

Granskning i samarbete med Gefle Dagblad

Skärmdump RaadDen 10 juni förra året lyckades terrororganisationen Islamiska statens styrkor tillsammans med lokala sunnimiliser ta kontroll över Iraks andra största stad, Mosul. Den irakiska regeringsarmén flydde för sina liv, och det gjorde även Mosuls kristna invånare, cirka en halv miljon människor.

Erövrandet av Mosul var en del i den stora militäroffensiv som IS genomförde i norra Irak försommaren 2014, och som skulle föregå det sedan länge planerade utropandet av ett kalifat i delar av Syrien och Irak några veckor senare.

Den 5 juni hade IS tagit över delar av den irakiska staden Samarra. Dagen därpå inleddes anfallet mot Mosul. Efter övertagandet av Mosul fortsatte man mot oljestaden Baiji och provinshuvudstaden Tikrit den 11 juni, som föll i terroristernas händer samma kväll. Offensiven gick vidare den 12 juni mot en rad mindre städer som erövrades även de, och de följande dagarna fortsätta IS ta över stad efter stad, till exempel två städer och mindre byar i Diyalaprovinsen på morgonen den 13 juni.

Världens mäktigaste politiska ledare uttryckte stark oro och fördömanden över skeendet. FN:s generalsekreterare Ban Ki-moon uppmanade till exempel alla politiska ledare i Irak att visa enighet i motståndet mot IS framfart och påminde medlemsstaterna om de sanktioner som FN riktat mot terrorrörelsen (som då kallade sig för ISIS), en organisation som utmärkt sig för sin extrema brutalitet.

Men Islamiska statens sympatisörer i Väst var euforiska. En svensk IS-sympatisör från Göteborg skrev till exempel på facebook den 12 juni: ”Visa ert stöd till Daulatul Islam (IS, min anm.). Hissa era flaggor och markera det. Låt världen se. Låt även virtuella världen se”.

Från Sverige kom också ett inlägg från en person med betydligt större religiös auktoritet. Senare raderade han det från facebook, men klockan 22.40 den 13 juni 2014, mitt under brinnande offensiv och efter att IS skördat flera militära framgångar, skrev imamen i Gävle moské, Riyad Al Duhan (Abo Raad), enligt en översättning från arabiska (fetningarna är mina, översättningen är gjord av en professionell översättare):

”Allahu Akbar, Allah Akbar, Allah Akbar

O Allah, injaga skräck i Dina fienders hjärtan, Du Levande, Föreståndaren, o Allah, Du som betvingar och återupprättar himlarna och jorden,

Bröder och systrar, be till Allah om stöd för deras (sic!) sunni-syskon i Irak, där de utkämpar ett ödesdigert krig mot svekfullhetens, kufrs och syndfullhetens styrkor, deras patetiska lurar ingen förutom de enfaldiga och förblindade, eftersom sunniterna har slaktats av förrädarna som har deltagit i ockupationens regering, för att inte nämna förbrytelserna av miliserna och deras shiitiska, ruttna ledning som har handlat med irakiskornas heder [på så sätt] att de sunda vanorna och den rätta människonaturen äcklas av det. Detta efter att på ett falskt och lögnaktigt sätt ha gjort religionen och det profetiska hushållet till en handelsvara. Ett folk som inte kvalificerar för att vara stumma djuren, än mindre att vara människor som andra människor, men som tyvärr har hamnat vid maktens roder i ett land där Allah har koncentrerat livets rikedomar. Be för era syskon och stötta dem med era pengar, er själva och era tungor. Vår nation har inte förlorat ett slag, där inte meningsskiljaktigheter, splittring och egots lustar har varit nationens paroller. Frukta Allah beträffande er religion och era syskon; frukta Allah, för Han är sannerligen med de gudfruktiga. ‘Och grip alla med ett fast grepp om Guds räddningslina och låt er inte splittras.’

Abo Raad, Riyad ad-Douhan, al-Basri”

Vid den tidpunkt som inlägget publicerades kan det bara tolkas som ett stöd för den då pågående militäroffensiv som IS genomförde i norra Irak tillsammans med lokala sunnimiliser.

Bland de som gillade och uppskattande kommenterade hans inlägg fanns svenska IS-jihadister och sympatisörer. ”Oh Allah, ge seger till våra bröder i den islamiska staten i Irak och Syrien”, skrev till exempel en person under inlägget.

Kanske ångrade Abo Raad senare inlägget, eftersom han plockade bort det. Jag har under ett par månaders tid på olika sätt sökt och bett honom kommentera bland annat detta. Jag har frågat honom om det är korrekt att han gav stöd till IS offensiv i norra Irak, och om han i så fall vill utveckla det. Jag har också frågat hur han ser på Islamiska staten i dag. Men han har valt att inte svara.

Det finns dock starka skäl till att uppmärksamma Gävle moskés radikala imam, och ställa frågor om var han, och ett par personer kring honom, står i frågan om islamistiskt färgad extremism. Fram till för några år sedan fick Gävle moské tiotusentals kronor i statliga bidrag varje år (de senaste åren har man inte lämnat in någon ansökan) och imamen är religiös vägledare för många människor.

Därför publicerar jag i dag, i samarbete med Gefle Dagblad, bland annat Abo Raads facebookinlägg från förra sommaren.

Det är dock inte första gången som det blåser kring imamen i fråga om påstådd extremism. I samband med en rättegång 2005 mot två personer som senare dömdes för terrorfinansiering pekades Abo Raad ut av ett vittne för att i moskén ha bett för dem som skulle spränga sig i luften i Irak som ett angrepp på USA:s arme, samt samlat in pengar till självmordsbombares efterlevande. Han var dock aldrig formellt misstänkt.

Men när andra medier tidigare har uppmärksammat tveksamheter kring hans förhållningssätt har Abo Raad valt tystnaden eller att gå till motattack. När lokaltidningen Gefle Dagblad i somras skrev om Abo Raads koppling till den radikala webbsidan muslim.se, anklagade han i en debattartikel tidningen för att sprida ”rasistiska föreställningar om muslimer” och polisanmälde publiceringen för förtal. I debattartikeln, som publicerades i Arbetarbladet, skrev han:

I denna islamistnoja, som det har kommit att kallas, kopplas allt möjligt till extremism och teologiska resonemang förvrängs för att framställas som sympatiserande med terrorism.

Abo Raad är sällan öppen med åsikter som kan kopplas till jihadism. Inlägget om IS-offensiven i Irak förra sommaren är ett undantag. Ett annat är en film som han länkat till på Youtube där Abdullah Azzam, en av al Qaidas grundare, berättar om en helig krigare.

Men det finns fler frågetecken som bör få svar kring imamen i Gävle moské. Islamistiska extremister i Sverige har de senaste åren hävdat att han är ”deras sheijk”.

I den slutna facebookgruppen Ummah Nyheter berättade till exempel en 23-årig al-Qaidasympatisör i december 2013 om ett möte som han och en kamrat haft med företrädare för en moské. Jag har i efterhand fått bekräftat att mötet verkligen ägde rum.

Moskéns företrädare tog avstånd från de extrema åsikter som 23-åringen och hans kamrat förde fram. Enligt 23-åringens berättelse frågade en inbjuden saudisk gäst hos moskén vilka fler som delade deras åsikter, och 23-åringen ska ha svarat: ”Vi sa att vi har många lärda, tex nasir al-fahd, shaykh ‘alwan och vi nämnde några namn.”

Skärmdump Raad 2De två namn som 23-åringen nämner som förebilder, Nasir al-Fadh och Suleiman al-Alwan, är intressanta. Den norske terrorexperten Thomas Hegghammer beskriver i boken ”Jihad in Saudi Arabia, Violence and Pan-Islamism since 1979” deras engagemang i al-Qaida. Och i en osänd intervju som jag gjorde för SVT:s Uppdrag granskning 2014 beskriver Hegghammer Nasir al-Fadh som ”den mest radikala islamistideologen man kan finna. Han är för jihadistmiljön vad Breivik är för den högerextrema miljön”.

I det sammanhanget är det intressant vem 23-åringen längre ner i texten lyfter fram som extremisternas representant i Sverige:

Muftin frågade sen ifall vi har någon shaykh i sverige och vi sa att vi har Shaykh Abu Ra’ad.

Vad Abo Raad själv anser om att han på det här sättet görs till ”representant” för de militanta islamisterna i Sverige är oklart, eftersom han valt att inte svara på några frågor. I sin debattartikel i Arbetarbladet i somras skrev Abo Raad att mediernas bild av arbetet i Gävle moské är demoniserande:

”Förvrängningen av moskéns arbete är så pass absurt att det blir svårt att bemöta. Det är en ensidig bild av gedigna ideella krafters oförtröttliga arbete som demoniseras för att mätta en allt mer hårdnande ton i samhället gentemot de man anser är normavvikande för vad man anser är ”vi:et”. Detta måste börja diskuteras på riktigt vart är vi på väg?”

Moskéns kontaktperson, Najim al-Ganas, motiverar i ett mejl till Gefle Dagblad varför Abo Raad och moskén inte vill svara på tidningens och mina frågor:

”Era frågor har ingenting med vårt arbete och sociala engagemang i mosken att göra. Vad vi tänker, tycker och tror är endast vår ensak och ingen annans. Varken imamen eller Ali Al Ganas har begått brott, uppmanat till brott eller visat sitt stöd för något brottsligt. (…) Vi kommer att svara på alla publiceringar på det sätt som lämpar sig bäst för oss och vår församling.”

Gefle Dagblads artiklar kan läsas här.

 

Dela gärna artikeln på sociala medier så att fler får läsa den: